Borkoktélok, ízesített és alkoholmentes borok?

Laposa Bence válasza a borfogyasztási szokások változásaira

A borkultúra, a borfogyasztási szokások változásaira ugyanúgy reagálnia kell a pincészeteknek, mint egyéb területeken a divat változásaira. Főleg a fiatalok körében terjednek a koktélos, ízesített vagy alkoholmentes borok, úgyhogy megkérdeztük Laposa Bence borászt, mi az ő válaszuk erre a kihívásra.

„Mi mindig is a borkészítés progresszívabb oldalán helyezkedtünk el, a klasszikus borkínálaton belül is folyamatosan próbáltunk innoválni és olyan borstílusokat készíteni, amelyek találkoznak a mi ízlésünkkel és a piac követelményeivel is – mondja Laposa Bence. – A borkultúra folyamatosan változik, most egy nagyobb átalakulásban vagyunk, de volt evolúciója annak is, amikor a nagy vörösboroktól a komolyabb fehér borokon, rozékon át eljutottunk a könnyebb fehérborok, pezsgők világába. Mindig volt meghatározó divat, ami most kitágult a bor alapú italok felé, akár alkoholos, akár mentes változatban.”

A Laposa Borászatban is elkezdtek hát gondolkodni, melyek lehetnek azok az új termékek, amik hitelesek, jók, de kikacsintanak az eddigi keretek közül. „Bevezettünk két új termékcsaládot: a borkoktélunkat egy balatoni céggel, a Spájz szörppel közösen fejlesztettük ki három ízben. Van egy alap borcsaládunk, ott a rizling mellé bodza és menta ízesítés került, a friss illatos mellé gyömbér és levendula, a rozé mellé pedig málna. A másik újdonságunk az alkoholmentesített bor, ahol nagyon jó borból a legmodernebb technológiával kivontuk az alkoholt. Meggyőződésem, hogy élvezeti érték szempontjából a ma piacon lévő hasonló termékek közt a legjobbak közé kerülünk vele.”

Laposa Bence azt mondja, a borászok közt elég megosztó az új irány, de ők ezt nem polgárpukkasztásnak szánják, egyszerűen válaszolni kell a piaci körülményekre. „Próbálunk új színt hozni a kommunikációba, a borfogyasztási piaci lendületébe, és azt látjuk, hogy ezek az irányok illeszkednek az országos bormarketing stratégiához, valamint a valós piaci igényekhez is. Mindkét irány esetében nagyon magas sztenderdet tűztünk ki és szerencsére pozitív a fogadtatás. Nem gondolom, hogy a magyar szőlő-és borkultúra megmentői lesznek ezek a termékek, de ahogy mondtam, válaszolnunk kell azokra a piaci kihívásokra, amelyek a borszektort érik. Még akkor is, ha az alkoholmentes borpiac az egész borpiac 5-8%-át teszi ki – a tendencia egyébként növekvő –, fontos, hogy ezt se adjuk át nemzetközi multicégeknek, maradjon meg a magyar borászatok keretei között. Ha valaki koktélt szeretne inni, legyen esélye ezt magyar borból készült ital formájában megkóstolni, ne pedig dél-afrikai ginből készültet igyon, és akkor még az ízesített sörökről nem beszéltünk. Kell, hogy legyen az alternatív borkategóriákban is olyan magas minőségű hazai termék, amit lehet kóstolni és választani.”

Balaton Fejlesztési TanácsBalatonBIKE365Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány