Borkoktélok, ízesített és alkoholmentes borok?
Laposa Bence válasza a borfogyasztási szokások változásaira
A borkultúra, a borfogyasztási szokások változásaira ugyanúgy reagálnia kell a pincészeteknek, mint egyéb területeken a divat változásaira. Főleg a fiatalok körében terjednek a koktélos, ízesített vagy alkoholmentes borok, úgyhogy megkérdeztük Laposa Bence borászt, mi az ő válaszuk erre a kihívásra.
„Mi mindig is a borkészítés progresszívabb oldalán helyezkedtünk el, a klasszikus borkínálaton belül is folyamatosan próbáltunk innoválni és olyan borstílusokat készíteni, amelyek találkoznak a mi ízlésünkkel és a piac követelményeivel is – mondja Laposa Bence. – A borkultúra folyamatosan változik, most egy nagyobb átalakulásban vagyunk, de volt evolúciója annak is, amikor a nagy vörösboroktól a komolyabb fehér borokon, rozékon át eljutottunk a könnyebb fehérborok, pezsgők világába. Mindig volt meghatározó divat, ami most kitágult a bor alapú italok felé, akár alkoholos, akár mentes változatban.”
A Laposa Borászatban is elkezdtek hát gondolkodni, melyek lehetnek azok az új termékek, amik hitelesek, jók, de kikacsintanak az eddigi keretek közül. „Bevezettünk két új termékcsaládot: a borkoktélunkat egy balatoni céggel, a Spájz szörppel közösen fejlesztettük ki három ízben. Van egy alap borcsaládunk, ott a rizling mellé bodza és menta ízesítés került, a friss illatos mellé gyömbér és levendula, a rozé mellé pedig málna. A másik újdonságunk az alkoholmentesített bor, ahol nagyon jó borból a legmodernebb technológiával kivontuk az alkoholt. Meggyőződésem, hogy élvezeti érték szempontjából a ma piacon lévő hasonló termékek közt a legjobbak közé kerülünk vele.”
Laposa Bence azt mondja, a borászok közt elég megosztó az új irány, de ők ezt nem polgárpukkasztásnak szánják, egyszerűen válaszolni kell a piaci körülményekre. „Próbálunk új színt hozni a kommunikációba, a borfogyasztási piaci lendületébe, és azt látjuk, hogy ezek az irányok illeszkednek az országos bormarketing stratégiához, valamint a valós piaci igényekhez is. Mindkét irány esetében nagyon magas sztenderdet tűztünk ki és szerencsére pozitív a fogadtatás. Nem gondolom, hogy a magyar szőlő-és borkultúra megmentői lesznek ezek a termékek, de ahogy mondtam, válaszolnunk kell azokra a piaci kihívásokra, amelyek a borszektort érik. Még akkor is, ha az alkoholmentes borpiac az egész borpiac 5-8%-át teszi ki – a tendencia egyébként növekvő –, fontos, hogy ezt se adjuk át nemzetközi multicégeknek, maradjon meg a magyar borászatok keretei között. Ha valaki koktélt szeretne inni, legyen esélye ezt magyar borból készült ital formájában megkóstolni, ne pedig dél-afrikai ginből készültet igyon, és akkor még az ízesített sörökről nem beszéltünk. Kell, hogy legyen az alternatív borkategóriákban is olyan magas minőségű hazai termék, amit lehet kóstolni és választani.”