Megnyílt a Balaton Wines Visitor Center

Új korszak kezdődik a balatoni borturizmusban

2025 nyarán új mérföldkőhöz érkezett a magyar borturizmus: Balatonszőlősön ünnepélyesen megnyílt a Balaton Wines Visitor Center, az ország első olyan látogatóközpontja, amely a balatoni borrégió teljes kínálatát egy helyszínen mutatja be.

A látogatóközpontot a Casa Christa alapítói – Forrai Miklós és Forrai Kovács Kriszta – hozták létre, akik több évtizedes turisztikai és gasztronómiai tapasztalatukra, nemzetközi kapcsolataikra és a három Michelin Bib Gourmand minősítéssel rendelkező balatonszőlősi éttermük sikerére alapozva álmodták meg a projektet. A cél, hogy a balatoni borok széles spektruma egész évben elérhető legyen, ezzel erősítve a régió gasztronómiai és turisztikai vonzerejét.

A Balaton Wines Visitor Center eddig 75 balatoni borászat összefogásával valósult meg, és olyan hiánypótló funkciókat lát el, mint a vezetett borkóstolók, sommelier-képzések, szakmai workshopok, borvásárlási lehetőségek, valamint a helyi gasztronómiai szereplők és őstermelők bevonása. A helyszín egész évben nyitva tart, és több nyelven kínál programokat, így a külföldi látogatók számára is elérhetővé teszi a balatoni borkultúrát.

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter kifejtette, hogy a Balaton Wines Visitor Center több, mint egy új turisztikai attrakció – olyan régiós és országos szinten is jelentős, innovatív kezdeményezés, amely egyszerre ötvözi a minőségi borturizmust, a gasztronómiát és az élményalapú vendéglátást is. Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a Balaton borrégió számos ponton jelentős szerepet kap a Nemzeti Bormarketing Stratégiában, legyen szó az unikális, vulkanikus talajról származó borokról, a nemzetközi piacokon egyik kiemelten népszerű olaszrizlingről, vagy a fiatalabb korosztályt célzó Buborékok Nyara kampány idei origójáról – a Balaton boros szempontból is megkerülhetetlen tényező, hívószó akár bel-, akár külpiacon. Princzinger Péter, a VisitBalaton365 ügyvezetője azt hangsúlyozta, hogy amikor turizmus-fejlesztésről esik szó, a legtöbben nagy ingatlanfejlesztésekre, építési beruházásokra gondolnak. De ugyanolyan fontosak azok a vonzerő-fejlesztési projektek, melyek célja a meglevő kapacitások és erőforrások, jelen esetben a borászatok, gasztronómiai szolgáltatók és őstermelők tudásának és termékeinek összekapcsolása, ennek révén új, izgalmas ajánlatok megalkotása. Ilyen vonzerőfejlesztési projekt a Balaton Wines Visitor Center, amely több száz kilométerről "látható" vezérvonzerő lesz a Balaton turisztikai desztinációban, és turistamágnesként vonzza majd a vendégeket, hazaiakat és külföldieket egyaránt. A kezdeményezés szervesen illeszkedik a 365 napos Balaton koncepcióba, amely a térség egész éves látogatottságának növelését célozza. A centrum a VisitBalaton365 stratégiai célkitűzéseit is szem előtt tartva referenciapontként is működik, amely jó gyakorlatot mutat más desztinációk számára. A balatoni borászati szektor eddig jórészt földrajzilag széttagoltan, szezonalitásnak kiszolgáltatva működött. A Balaton Wines Visitor Center ezt hivatott feloldani egy olyan közös tér létrehozásával, amely nemcsak a borok, de a Balaton-márka hosszú távú építését is szolgálja.

Balaton Fejlesztési TanácsBalatonBIKE365Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány