Mona Lisa Siófokon?
Meglepő plakátok lepték el Budapestet – háttérben a Balaton
A turisták figyelmének felkeltése érdekében, egy egészen rendhagyó akció indult a Turizmus Világnapja alkalmából. Klasszikus műalkotások szereplői tűnnek fel plakátokon, fagylalttal a kezükben. A képek hátterét pedig a festői szépségű Balaton adja. A leghíresebb közülük kétségtelenül a siófoki víztorony előtt fagyizó Mona Lisa. Ő most a plakátokról csábított utazásra.
A különleges vizuális kampány először online indult, de most már Budapest utcáin is megjelentek azok a gerillaplakátok, amelyeken Leonardo da Vinci modellje szerepel. A Déli pályaudvar környékén és a Kossuth tér közelében a sétálók egy-egy kávézó, cukrászda előtt pillanthatták meg a híres reneszánsz hölgyet fagylalttölcsérrel a kezében. A plakátszöveg játékos figyelemfelhívás a közeledő Turizmus Világnapjára (szeptember 27.) és arra, hogy mindössze másfél órát kell utaznunk vonattal, hogy a festői szépségű Balatonon legyünk – mondta Éskovács Péter, az akció egyik szervezője.
A művészet és a fagylalt találkozása
A kampány nem áll meg Mona Lisánál. Az alkotók tervei szerint hamarosan Michelangelo Dávidja és Rodin Gondolkodója is fagylalttal jelenik meg a Balaton partján – természetesen a kortárs digitális kultúra stílusában. Az ötlet nem újkeletű: Olaszországban például Botticelli Vénuszát láthattuk pizzával és okostelefonnal egy turisztikai kampányban. A „Open to Meraviglia” akció világszerte híressé vált – és bár sokan dicsérték, akadtak kritikus hangok is, amelyek szerint a művészet ilyesfajta trivializálása kérdéseket vet fel.
Vizuális kultúra a turizmus szolgálatában
Éskovács Péter szerint a kampány egyszerre szórakoztató és elgondolkodtató. „Az internet tele van hasonló megoldásokkal, a mémkultúra gyorsan terjed, és jól ismert motívumokat használva azonnali figyelmet kelt. Most egy ilyen megoldás az offline térben is megjelent. Ugyanakkor az akció arra is rávilágít, hogy a fajsúlyosabb vizuális kultúra jelenléte meglepően szűkös a Balaton térségében. Felhívja a figyelmet, hogy szükség van ennek fejlesztésére a régióban, hiszen a nemzetközi hírű képzőművészek munkái csak ritkán jutnak el a Balatonhoz, és ha mégis, sokszor csak néhány városba koncentrálódnak az ilyen típusú kiállítások.” Éskovács szerint a kávézók elé kitett gerillaplakátok sikerességét jól mutatja, hogy 24 óra alatt 17 alkalommal szedték le az arra járók és vitték magukkal haza a képeket. Amíg fent voltak a falon, addig több mint százötven szelfit is készítettek Mona Lisával. A PR-szakértő elárulta, hogy nem pusztán egy figyelemfelkeltő akció zajlott Budapesten a Turizmus Világnapja alkalmából, inkább egyfajta „vizuális vágykeltés”, amit a tudatalattinkra ható kampánystratégia részeként dolgoztak ki. „A módszer lényege, hogy az emberek nemcsak egy plakátot látnak, hanem vágyat is éreznek a képen szereplő élmény – jelen esetben a balatoni fagylaltozás – átélésére. Aki elmosolyodott a fagylaltozó Mona Lisán, nagy eséllyel már el is kezdte tervezni, mikor utazzon Siófokra egy gombóc pisztáciafagyiért” – állítja Éskovács. Ez a megközelítés jól illeszkedik Kevin Roberts Lovemarks című könyvében megfogalmazott elméletéhez, amely szerint a legerősebb márkák és üzenetek nem csupán ismertséget vagy lojalitást váltanak ki, hanem egyfajta érzelmi kötődést is megerősítenek a fogyasztóval. Roberts szerint a márkák akkor válnak igazán szerethetővé, ha képesek egyszerre hatni az érzelmekre és az ösztönökre, éppen úgy, ahogyan egy fagyizó Mona Lisa képes egyszerre megmosolyogtatni, meglepni és megédesíteni azt a gondolatot, ami azt sugallja: „le kéne ugrani a Balatonra”.
Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség elnöke szerint az utóbbi években egyre gyakoribb jelenség, hogy a Balatonhoz nemcsak több napra, hanem csupán néhány órás kikapcsolódásra is érkeznek turisták. „A ‘le kéne ugrani a Balatonra’ kijelentés már csak azért is aktuális, mert egyre több a régióban az egy napra érkező turista. Van, aki tényleg csak egy fagyiért és egy romantikus parti sétáért jön a tó környékére. Elsőre talán jelentéktelennek tűnhet egy ilyen rövid látogatás, de gazdasági és turisztikai szempontból korántsem az. Még egy pár órás tartózkodás is fogyasztással jár: a látogatók fagyiznak, éttermekbe ülnek be, kávéznak vagy éppen ajándéktárgyakat vásárolnak. Ezek az apró költések összeadódva jelentős bevételi forrást jelentenek a helyi vendéglátóhelyeknek és vállalkozásoknak. Már egy-egy ilyen rövid látogatás is elegendő ahhoz, hogy kialakuljon egyfajta érzelmi kapcsolat a Balatonnal és környékével, hiszen nem csupán kellemes kikapcsolódást nyújtanak, hanem megalapozhatják a hosszabb itt tartózkodásokat is. A későbbiekben ugyanis kedvet kaphatnak ahhoz, hogy részt vegyenek a több napig tartó, őszi gasztronómiai fesztiválokon, kulturális rendezvényeken.”
Fotók: a BTSZ fotói szabadon felhasználhatók, az olasz grafika jogtulajdonosa: Ministero del Turismo