Tiéd a mérték!
Nyílt levél a borkultúráért
A bor kultúra, az ókortól kezdve része az emberiség művelődéstörténetének, hagyományaink olyan alapvető eleme, amely a gasztronómiával közös tőről fakad és hatása a művészetek ihletésétől egészen a szakralitásig ér. A borfogyasztás tradíciója, ha lehet még szorosabban kötődik a magyar hagyományokhoz és a nemzeti örökséghez.
A mértékletes, gasztronómiai élményt szerző borfogyasztás – megfelelő tudással, önismerettel és felelősséggel párosulva – része lehet egy értékorientált életformának, sőt annak közösségteremtő, kulturális élményeket szerző ereje pozitívan hathat testi és lelki egészségre. Persze az alkoholizmus rendkívül veszélyes betegség, legfőbb ellenszere éppen az az edukáció, amely a kulturált borfogyasztás szerves része kell, hogy legyen. A kulcs az, hogy megtaláljuk és megtartsuk azt a mértéket és az egyensúlyt, amelyre egyébként az élet minden területén szükségünk van.
A nyílt levél célja, hogy ezen gondolatok mentén új alapokra helyezze a borfogyasztásról szóló társadalmi gondolkodást.
A „Tiéd a mérték!” nem reklám, hanem társadalmi küldetés, egy közös gondolat, a borkultúra iránt elkötelezett szakemberek, borászok, egészségügyi és társadalmi szereplők nyitott együttműködése. A nyílt levél aláíróinak meggyőződése, hogy ezzel az irányváltással hosszú távon nemcsak a borkultúra jövőjét, de a fogyasztói tudatosságot is erősítik. Éppen ezért mottójuk: „Tiéd a mérték. Élj vele!
És hogy miként gondolkoznak az aláírók?
„A bor nem pusztán ital, hanem kultúra, hagyomány, közösségformáló erő. Hiszek abban, hogy a mértékletesség nem lemondás, hanem tudatosság. A 'Tiéd a mérték!' kezdeményezés a józanság, az értékőrzés és a társadalmi felelősségvállalás közös nevezőjén született” – vélekedik Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos.
„A közösség az, amiért a leginkább hálás vagyok: azok az emberek, akiket a bor révén megismerhettem. A bor számomra egy nyelv, amelyen keresztül könnyű kapcsolatot teremteni, és amelynek annyi barátságot, emléket, beszélgetést köszönhetek. Sok ilyen nyelv van még, de ezt itt Magyarországon mi régóta beszéljük” – mondta Gere Andrea, borász.
„A magyar bor az országunkról kialakult turisztikai márkakép egyik eleme. Sem Olaszországban, sem Franciaországban, sem Chilében nem lehet badacsonyi, villányi, szekszárdi vagy éppen tokaji bort készíteni. A magyar borokat termőterületeink jellegzetességei teszik egyedivé. Nyilvánvalóan nem lehet célunk, hogy más népek minket, magyarokat „nagyivóként” azonosítsanak. Legyünk inkább büszkék arra, hogy jó minőségű borokat készítünk, amiket szívélyesen, ugyanakkor igényesen és felelősséggel kínálunk és szolgálunk fel, hogy kedves vendéglátók vagyunk, és arra törekedjünk, hogy vendégeink ezt a hírt vigyék rólunk a világba” – nyilatkozta dr. Princzinger Péter, a VisitBalaton365 Nkft. ügyvezetője és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány kuratóriumi elnöke.