Sikeres a Nyitott Balaton kampány
„Cél, hogy mind a négy évszakban vonzó desztináció legyen a Balaton környéke”
Nem csak főszezonban érdemes a Balatonhoz jönni, a nyári hónapokon túl is van élet ebben a régióban – röviden így foglalható össze az a fontos üzenet, amit a Nyitott Balaton kampány tűzött a zászlajára 2023-ban.
Hogy mit is jelent mindez, arról Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke beszél. „Nagy ugrás volt a szövetség életében a tavalyi év, hisz több olyan partner fogott össze a négyévszakos Balaton elképzelés megvalósításáért, akik stratégiai gondolkodásukat, célkitűzéseiket tekintve hasonló elképzelésekkel bírnak, így hatékonyan működhettünk együtt a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a BalatonBike365 csapatával. A középpontban természetesen a nyitott, azaz a négyévszakos Balaton promotálása állt egy nagyívű és szerteágazó projekt keretében, amibe sokan bekapcsolódtak a kultúra és a gasztronómia oldaláról is. A Kultkikötő például 250 programmal ünnepelte nagykorúságát, azaz, hogy immár 18. éve hozza a színházi, zenei, képzőművészeti eseményeket a térség településire. De kivette a részét a Balaton népszerűsítéséből több elkötelezett partner is, mint a Balaton Fejlesztési Tanács, a Bahart, a Mozdulj Balaton vagy éppen a Balatoni Kör.”
A BTSZ rendkívül fontosnak tartja annak a gondolatnak az elültetését és eljuttatását a turizmusban dolgozók és persze a nagyközönség felé is, hogy ez a régió turisztikai desztinációként többet is nyújthat, mint a főszezont jelentő néhány nyári hónapot. „Minden adottságunk megvan ehhez, de át kell állítani a fejekben a korábbi beidegződéseket. Az elmúlt években már megérett a helyzet arra, hogy az új tavaszi és őszi szezonok életképessé váljanak. Ehhez persze szükség volt és van a környéken élő megbízható, működőképes, minőségi szolgáltatást nyújtó vállalkozókra, szállásadókra, vendéglátóhelyekre és persze programokra. Szerencsére sokan kapcsolódtak az elképzelésünkhöz, egyre többen megértik, hogy hosszú távon ez a túlélés záloga. A minőségi, élményalapú szolgáltatások gyarapodását az is lehetővé tette, hogy a térségben rengeteg turisztikai fejlesztés valósult meg uniós és hazai forrásból egyaránt. Ilyen volt például a szállások fejlesztését megcélzó Kisfaludy program, a strandok minősítését és fejlesztését megcélzó projektek, vagy a tavalyi év egyik legsikeresebb kampánya, az immár 10 éves Balaton Fagyija verseny, ami a hatalmas médiaérdeklődésen túl igazi közönségkedvenc lett. A verseny az elmúlt évek alatt eljutott arra a szintre, ahol egyértelműen látszik, hogy a győzelem, de már a részvétel is nagy jelentőséggel bír. A nevezők a forgalmukon is látják, érzékelik a népszerűséget, azaz számukra számszerűsítve is hatalmas hozadéka van. Örülök, hogy az ő elszántságuk, kísérletező kedvük a BTSZ-szel közösen színvonalas programmá fejlesztette ezt a megmérettetést.”
De vajon a nyári hónapokon túl milyen vendéghívogató, turizmust élénkítő programok segítik a Balaton négyévszakos jellegének erősítését? „Idén kiemelten foglalkoztunk a gasztronómiával, azon belül is a borokkal, habzóborokkal és pezsgőkkel, hiszen látható a világtrend begyűrűzése ezen a területen is – folytatja Fekete Tamás. – Az egyre nagyobb igényt a kiemelkedő balatoni borászatok abszolút kielégítik. Ezt mutatja az is, hogy többen beruháztak a borkultúra ezen ágába. Tavaly volt a huszadik Balatoni Borok Versenye, amely jól mutatta a trend térnyerését. A különböző kategóriák díjazottai közül többen külföldre is eljutottak, hogy hírül vigyék, milyen magas, kiemelt minőséget tud nyújtani a Balatoni borvidék.
2023-ban külön jelentősége volt annak, hogy Európa Kulturális fővárosa Veszprém volt a balatoni régióval közösen. Számtalan színes kulturális és gasztronómia projekt valósult meg a térségben, amelyek természetesen nem tűnnek el az EKF-év végeztével. Ez szintén segíti a négyévszakos koncepciót, hiszen a programok már tavaly sem csak nyáron, hanem egész évben zajlottak. A koncepció tavaszra és őszre való kiterjesztése valamivel könnyebb, köszönhetően például a bicikliutak fejlesztésének. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy előrelépések történtek az aktív turizmus terén. A néhány éve elkezdett beruházások gyümölcse beérett. A BB365 négy központtal működik a tó körül, ahol mintegy 800 km kijelölt kerékpárút, tematikus túrák, applikáción keresztül elérhető útvonaltervek, kerékpáros-barát szállások várják a családokat, biciklizni szerető kirándulókat. A covid lökést is adott ennek a nagyon dinamikusan fejlődő ágazatnak, és azóta Balaton e tekintetben is felkerült a térképre.
Az aktív turizmus, a gasztronómia tavasszal és ősszel is sokféle élményt képes nyújtani, de tavaly már a tél is rendkívül nagy izgalomban telt. A szokásos adventi vásárokon, karácsonyi rendezvényeken túl december 6-ához is sok program kötődött. Volt Mikulás futóverseny, adománygyűjtési akciók, és nagy örömünkre a téli kampányunkba a finn Mikulás is bekapcsolódott. Több településre ellátogatott, járt Földváron, Szántódon és Veszprémben, sőt, ígéretet tett arra, hogy nyáron visszatér a Balatonhoz egy kicsit pihenni, mert hírét vette annak, milyen gazdag ez a vidék termálvizes lehetőségekben. Hogy Hévízen, Csisztapusztán vagy Zalakaroson látjuk-e viszont, egyelőre titok.”
Fekete Tamás beszámolt arról is, hogy turisztikai szempontból nem csak könnyű pillanatok voltak az elmúlt időszakban. A nemzetközi szinten is megjelenő válság, a magas infláció hatással volt az utazási szokásokra is. Ennek ellenére összességében, az év végére 2023 eredményesnek ítélhető. „Fontosnak tartom megjegyezni, hogy azok a szolgáltatók, akik előre gondolkodnak, figyelik a fogyasztói szokások alakulását, készek a változások követésére, és szolgáltatásaikat stabilan, jó minőségben, jó ár-érték arányban nyújtják, azoknak nincs mitől tartaniuk.”